Selecteer je taal

De vierdaagse: de ervaringen van deelnemers Paul en Gerben

Home De vierdaagse: de ervaringen van deelnemers Paul en Gerben
De vierdaagse: de ervaringen van deelnemers Paul en Gerben

“Het was echt een aanslag op je lichaam…”

Het is 20 juli. Eindelijk de start van de Nijmeegse 4daagse, editie 2022. Een dag later dan gepland wegens de hitte in het land, zo ook in Nijmegen. Een verstandig besluit van de organisatie bleek op de dag daarna. Ook 20 juli was de hitte nog niet verdwenen en zijn er het dubbele aantal mensen uitgevallen als voorgaande edities op de eerste dag. Daar zou het weer waarschijnlijk een grote rol in hebben gespeeld.

Twee bekenden van Skafit, Paul en Gerben, hebben deelgenomen aan de bekendste wandelvierdaagse van Nederland. Ter voorbereiding hebben beide heren enkele Skafit zilversokken gekregen met het idee een extra comfortabel zetje te geven naar de eindstreep. Drie dagen lang, 50 kilometer lopen in de omgeving van Nijmegen. Een fysieke, maar ook zeker een mentale strijd blijkt op de eerste dag. “Het was echt een aanslag op je lichaam…”

Ter voorbereiding van de Vierdaagse

De voorbereiding is een doorslaggevende factor. Zo blijkt ook voor de twee heren. Ondanks de voorbereidingen bleek het vooraf inschatten welke spullen je mee moest nemen lastiger dan gedacht. “Dat is voor iedereen verschillend en het warme weer speelde dit jaar ook een rol.”

Je bent snel geneigd, zeker in een groep, om te luisteren naar anderen in plaats van te kijken wat jij nodig hebt. Dat geldt ook voor producten voor de voeten. De een heeft baat bij dikke sokken en de ander bij dunne sokken. Daarom is de voorbereiding belangrijk. Je kan dan testen wat voor jou werkt. “De zilversokken van Skafit zijn fijne sokken en zitten comfortabel, maar ondanks het zilvergaren konden de sokken niet voorkomen dat we last van blaren hadden!”
 
 

Tips voor en van de beginnende wandelaar

Ervaring voor de toekomst
  • Maak gebruik van de EHBO om je blaren te laten prikken (of andere hulp te bieden).

De EHBO is er voor jou. Maak er dan ook gebruik van, als je dat nodig hebt. Zij kunnen op een verantwoorde wijze blaren prikken. En hebben de juiste middelen om het af te plakken. Zij geven tips om blaren te voorkomen. Ondanks dat je tijdsdruk voelt om de finish vóór 17:00 te halen, loop je prettiger na een behandeling van de EHBO.
  • Zorg voor een maatje met hetzelfde tempo.

Of je je nu inschrijft met een groep, als duo of individueel. Het zal te alle tijden fijn zijn om met iemand te lopen met hetzelfde tempo. Samen kun je lief en leed delen. Vreugde als je er wederom 10 kilometer op hebt zitten en leed wanneer de blaren je al uren tegen werken. In een groep is dat lastiger, omdat je als groep moet binnen komen. Zoek dan een groep aan gelijkwaardige lopers. 
  • Neem af en toe pauze.

Pauze nemen is niet erg. Daar is er de tijd voor. Schat het zelf wel goed in, want het kan ook averechts werken. Ondanks dat het averechts kan werken is het belangrijk om tijd te nemen om te drinken en te eten. Er zijn diverse punten waar je het water kan bijvullen. Zorg dan ook voor wat rust voor je voeten om even te zitten. Gun je voeten wat rust.
  • Laat je voeten en benen masseren.

Heb je het einde van de dag gehaald? Laat je voeten en benen dan masseren op een van de massagespots. Dat kan je eventueel ook zelf doen met het gebruik van een goede zalf of crème. Het zorgt voor een goed herstel van de spieren. Hierdoor kan je de volgende dag er weer tegenaan!
  • Tips van anderen gebruiken

Gebruik tips van andere wandelaars. Zeker van degene met veel wandelervaring. Doe voorafgaand aan de 4daagse research online voor de beste tips, zodat je op tijd kan testen wat voor jou werkt. Je hebt dan tijd genoeg om producten in te kopen en te testen. Het zijn vaak de kleine dingen die je het verst kunnen brengen!
 
  Jasper de Wit     08-08-2022 15:10     Reacties ( 0 )
Reacties (0)

Geen reacties gevonden.

0
Deze website gebruikt cookies om het bezoek te meten, we slaan geen persoonlijke gegevens op.
Accepteer geselecteerde cookies